KEZDŐLAPKEZDŐLAP
PROJEKTEKPROJEKTEK
FACEBOOK OLDALFACEBOOK OLDAL
MENETRENDEKMENETRENDEK
KAPCSOLATKAPCSOLAT
EGÉSZSÉGÜGYEGÉSZSÉGÜGY
HULLADÉKSZÁLLÍTÁSHULLADÉKSZÁLLÍTÁS
  • VÁROSUNK
  • POLGÁRMESTERI KÖSZÖNTŐ
  • ÖNKORMÁNYZAT
  • POLGÁRMESTERI HIVATAL
  • ÚJSÁGUNK
  • ESEMÉNYEK
  • INTÉZMÉNYEK
  • KÖZÉRDEKŰ
  • ÜGYINTÉZÉS
  • VÁLASZTÁSI INFORMÁCIÓK
  • KIADVÁNYAINK
  • EGYSÉGES ALAPELLÁTÁSI ÜGYELETI RENDSZER
  • ÓCSAI ÉLETÚT PROGRAM
  • MILLIÓ LÉPÉS AZ ISKOLÁDÉRT

Tájékoztatás a kutak bejelentésével kapcsolatos új szabályokról

ARCHIVÁLT HÍR. Régebben jelent meg, tartalma már elavult lehet.

A kutak megépítéséhez, átalakításához, üzemeltetéséhez és megszüntetéséhez vízjogi engedély szükséges. Abban az esetben, ha a vízkivételt biztosító kút vízjogi engedély nélkül került megépítésre, vagy attól eltérően került megvalósításra, fennmaradási engedélyt kell kérni.

Tájékoztatás a kutak bejelentésével kapcsolatos új szabályokról

Az, aki kúttal rendelkezik, de arra engedélye nincs, vízgazdálkodási bírság megfizetésére kötelezhető, melynek összege akár a 300 000 forintot is elérheti. Fontos azonban kiemelni, hogy 2020. december 31. napjáig türelmi idő került beiktatásra, így a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 29. § (7) bekezdése értelmében:

„Mentesül a vízgazdálkodási bírság megfizetése alól az a létesítő vagy üzemeltető, aki az egyes belügyi tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2018. évi CXXI. törvény (a továbbiakban: Vgtv.mód2.) hatálybalépését megelőzően engedély nélkül vagy engedélytől eltérően létesített vagy üzemeltet felszín alatti vízkivételt biztosító vízilétesítményt, ha a vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárást 2020. december 31-ig kérelmezi.”

 

A fentiek értelmében tehát, akinek jelenleg engedély nélkül üzemelő kútja van, de 2020. december 31. napjáig annak fennmaradási engedélyezését megfelelően kezdeményezi, mentesül a későbbi (esetleges) bírság alól.

A fennmaradási engedélyezési eljárás (a jogkövető magatartás elősegítése érdekében) díj és illetékmentes, azonban a kérelem benyújtása előtt a vízjogi engedélyezési eljáráshoz szükséges dokumentáció tartalmáról szóló 41/2017. (XII. 29.) BM rendelet (a továbbiakban: BM rendelet) szerinti tervdokumentációt kell készíteni és azt a kérelemhez mellékelni kell. Fontos, hogy a 2020. január 1. napját követően kérelmezett eljárások során a továbbiakban már NEM feltétel, hogy a tervdokumentációt csak olyan tervező készítheti, akit a Magyar Mérnöki Kamara erre, mint szakterületi tervezőt (VZ-VKG) feljogosított.

Kinél kell benyújtania kérelmét?

A kutak engedélyezésének hatásköre megoszlik a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörrel rendelkező jegyző, illetve a vízügyi és vízvédelmi hatáskörrel rendelkező fővárosi, és a kijelölt megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok (a továbbiakban: katasztrófavédelmi igazgatóság) között.

A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V.22.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) alapján a jegyző engedélye szükséges olyan kút létesítéséhez, üzemeltetéséhez, fennmaradásához és megszüntetéséhez, amelyre tekintettel a következő feltételek együttesen teljesülnek:

  • a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények védelméről szóló kormányrendelet szerint kijelölt, kijelölés alatt álló, illetve előzetesen lehatárolt belső, külső és hidrogeológiai védőidom, védőterület, valamint karszt- vagy rétegvízkészlet igénybevétele, érintése nélkül, és maximum 500 m3/év vízigénybevétellel kizárólag talajvízkészlet vagy parti szűrésű vízkészlet felhasználásával üzemel,
  • épülettel vagy annak építésére jogosító hatósági határozattal, egyszerű bejelentéssel rendelkező ingatlanon van, és magánszemélyek részéről a házi ivóvízigény és a háztartási igények kielégítését szolgálja,
  • nem gazdasági célú vízigényt szolgál ki.

 

Amennyiben az előző feltételek közül bármelyik nem teljesül, akkor nem a jegyző, hanem az illetékességgel rendelkező Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság hatáskörébe tartozik a kút engedélyezési eljárása.

Milyen dokumentumok csatolásával kell a település jegyzőjéhez benyújtani kérelmet?

A vízügyi engedély kiállítása kérelemre történik, melyhez csatolni szükséges a vízi létesítményről a vízjogi engedélyezési eljáráshoz szükséges dokumentáció tartalmáról szóló 41/2017. (XII. 29.) BM rendelet 2. melléklete szerint (akár utólagosan) elkészített tervdokumentumot. A korábbi szabályozással ellentétben ezt a (terv)dokumentumot 2020. január 1. napjától már NEM szükséges VZ-VKG szakterületi képesítéssel rendelkező kamarai szaktervezővel készíttetni.

A csatolandó dokumentumok szempontjából fontos különbséget tenni a kút típusai (fúrt, ásott, vert) között:

FÚRT KÚT esetében mind a létesítési, mind az üzemeltetési és fennmaradási, mind a megszüntetési engedély iránti kérelemhez mellékelni kell a fúrt kút kivitelezését végző kútfúró szakember képesítésének igazolását. (A felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai követelményeiről szóló 101/2007. (XII. 23.) KvVM rendelet 13. § (2) bekezdése szerint)

Emellett fúrt kutak esetében a kút tulajdonosa és a kútfúró szakember – a tervdokumentáció együttes aláírásával – nyilatkozni köteles arról, hogy a kérelemben közölt adatok a valóságnak megfelelnek, és a kút az érvényes műszaki, biztonsági, vízgazdálkodási és környezetvédelmi előírásoknak megfelelően került kialakításra.

 

ÁSOTT vagy VERT kút esetében szakember képesítésének igazolására és a fent említett nyilatkozat együttes aláírására nincs szükség, ezen kutak esetében a kút tulajdonosa önállóan nyújthatja be a kérelmet és a kútra vonatkozó adatokat tartalmazó dokumentációt.

 

Fontosnak tartom felhívni a figyelmet arra, hogy a jogszabály által megkövetelt adatok maradéktalan és pontos megadása az eljárás lefolytatásának alapfeltétele, emiatt mindenképpen javasolt szakemberhez fordulni, ha a kérelmezőnek nincsenek biztos információi a kút műszaki paramétereiről.

 

A kérelem és a csatolandó tervdokumentum nyomtatvány elérhető Ócsa Város honlapján megtalálható dokumentumtárban (www.ocsa.hu → Polgármesteri Hivatal → Dokumentumok menüpont), továbbá nyomtatott példány kérhető az Ócsai Polgármesteri Hivatal (2364 Ócsa, Bajcsy-Zsilinszky utca 2.) recepcióján.

 

                                                                                        dr. Molnár Csaba s.k.

                                                                                                     jegyző

 

  • INTÉZMÉNYEK
  • KÖZÉRDEKŰ
  • ÜGYINTÉZÉS
  • VÁLASZTÁSI INFORMÁCIÓK
  • KIADVÁNYAINK
Egységes alapellátási ügyeleti rendszer
Ócsai életút program
Millió lépés az iskoládért
ÓCSAI POLGÁRMESTERI HIVATAL
2364 Ócsa, Bajcsy-Zs. u. 2
E-mail: polghiv@ocsa.hu
Központi tel.: +36-29-378-125
ÜGYFÉLFOGADÁS
Hétfő: 13.00 - 18.00
Szerda: 13.00 - 16.00
Péntek: 07.30 - 12.00
Ócsa - Kisvárosi hangulat facebook oldal
© . Ócsa Város Önkormányzata.
Impresszum, Adatkezelési tájékoztató.
Ócsa Város Hivatalos Honlapja