Gyakori kérdések az ügyelet működésével kapcsolatban
Mi változik 2024. február 1-jétől az egészségügyi ügyeleti rendszerben?
Az eddigi helyi ügyeleti rendszer helyett az Országos Mentőszolgálat bevezeti az egységes alapellátási ügyelet rendszerét Pest vármegye területén is. Ócsán – kivéve hétköznap 8-16 óra közötti időszakban, amikor az eddig megszokott rendben a háziorvosok látják el a napközbeni ügyeleti feladatokat - megszűnik az ügyeleti ellátás.
Hogyan működik az új egységes alapellátási ügyelet rendszere?
Az új rendszer központi telefonszámon történő hívást igényel. A 1830-as telefonszámon diszpécser veszi fel a hívást és értékeli az esetet, majd szükség esetén irányítja az orvosok, vagy a mentők felé.
Milyen telefonszámot kell hívni az új rendszerben?
Az új ügyelet központi telefonszáma felnőttek és gyermekek esetében is a 1830 lesz. Bármilyen egészségügyi probléma esetén hívhatják ezt a számot.
Hova tartozik Ócsa?
Ócsa lakosai elsősorban a Gyáli Ügyeleti Pontot (2360 Gyál, József Attila utca 1., nyitvatartása: hétköznap 16-22 óráig, hétvégén és ünnepnapokon 08-14 óráig) vagy a Dabasi Ügyeleti Központot (2370 Dabas, Bartók köz 2/A, nyitvatartása: hétköznap 16-08 óráig, hétvégén és ünnepnapokon 0-24 óráig) kereshetik fel, de indokolt esetben ügyeleti kocsit, vagy akár mentőt is küld a Mentőszolgálat, és a lakásukon látja el a beteget.
Hova kell menni gyerekekkel, ha sürgős orvosi ellátásra van szükségük?
Az ügyeleti telephelyek vegyes ügyeletként működnek, vagyis FELNŐTT ÉS GYERMEK ESETÉN IS FELKERESHETŐK, de a gyermekek ellátására a vármegye három pontján (Érden, Cegléden és Vácott) külön is lesz lehetőség hétköznap 16-22 óráig, hétvégén 08-22 óráig.
Befolyásolja-e az új ügyeleti rendszer a nappali felnőtt és gyermek háziorvosi ellátást?
Az új ügyeleti rendszer nem befolyásolja a háziorvosok feladatellátását, 08-16 óráig továbbra is a helyben praktizáló felnőtt és gyermek háziorvosok látják el a háziorvosi ügyeleti feladatokat.
Ki hívja a mentőt?
Sürgősségi esethez a mentőt továbbra is a 112-es telefonszámon kell hívni. Az új rendszer az ügyeleti ellátásra vonatkozik, az ügyelethez kell a 1830-as számot hívni. Ott döntik el, hogy küldenek-e mentőt a beteghez.
Ki veszi fel a telefont a 1830-as telefonszámon?
A 1830-as telefonszámon történő hívások esetén diszpécser veszi fel a telefont. A diszpécser feladata az értékelés és az eligazítás.
Miért van szükség az egységes alapellátási ügyeleti rendszer bevezetésére?
Az új rendszert a Kormány az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 6/A. § alapján vezetik be folyamatosan, melynek célja, hogy a betegek az eddiginél magasabb színvonalú és minőségbiztosított ellátást kapják a vármegye valamennyi településén.
Hogyan működik az ügyeleti rendszer az ünnepnapokon?
Az ünnepnapokon is egész nap elérhető lesz az új központi telefonszám (1830) és az ügyeleti pontok.
Miért nem került sor - az egységes alapellátási ügyeleti rendszeren felül - helyi szolgáltatás megszervezésére?
Az önkormányzat és az ügyeletet eddig biztosító helyi háziorvos is megkereste a Pest Megyei Kormányhivatal Dabasi Járási Hivatal Népegészségügyi Osztályát, de engedély nélkül, sajnos nem találtak megoldást az egységes rendszeren kívüli szolgáltatásra.
Miért nem lehetett megszervezni a városi ügyeletet a Pest Megyei Kormányhivatal Dabasi Járási Hivatal Népegészségügyi Osztály engedélye nélkül?
Az ügyeleti rendszer működtetése engedélyköteles tevékenység. Az Pest Megyei Kormányhivatal Dabasi Járási Hivatal Népegészségügyi Osztály csak az egységes alapellátási ügyeleti rendszerben működő ügyeleti pontokra ad ki engedélyt.